"African Capital" - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu "African Capital" - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu

"African Capital"

Door: Cas

Blijf op de hoogte en volg Casper

06 Augustus 2008 | Zambia, Lusaka

Beste Allemaal,

Allereerst dit: Ik heb een nieuw zambiaans nr: 09-79448756. Alle smsjes en belletjes (altijd leuk!) kunen hiernaartoe gestuurd worden. Landnummer van Zambia is +26.

Inmiddels 5 dagen op Afrikaanse bodem in Lusaka. Zoals de cynisch bedoelde tekens in de titel van dit stuk al suggereren is Lusaka een verre van Hoofdstad-achtige stad. het lijkt soms wel of de zambianen amper geschiedenis hebben, of ze hebben het heel goed verstopt.

Anyway ik vermaak me hier uitstekend in het ChaChaCha backpackers hostel. Veel diverse mensen, maar de nederlanders voeren wonderlijk genoeg de boventoon (gisteren 18 NL-ers op 28 gasten..). Iedereen heeft zijn of haar verhaal en niemand is hier eigenlijk alleen on Holiday. Het wonderlijkste verhaal is toch van Walter, een beld die ondanks een gebroken elleboog 2500 gesponsorde kilometers vanuit Joh'burg naar een klein zambiaans dorpje fietst om een lullig waterpompje te bouwen daar. Als ik hem dan vraag hoe hij dat volhoudt antwoord hij steevast: De pilskes.

Pils is hier trouwens wat ik heb begrepen onderverdeeld in mannen en vrouwen bier. Je hebt Mosi voor de dames en Castle voor de heren. ik heb daar enorm schijt aan want de Mosi is 500K goedkoper (10ct). Je bent dutch or you ain't!

2 dagen geleden is het hier Farmer's day geweest een soort van koninginnedag. In Lusaka was op de " showgrounds" een groot festival, waar volgens mij geen zambiaan iets van heeft gezien want in het half uur wat ik er stond is de rij geen meter opgeschoten. Ik raakte echter daar in gesprek met Christian, een 22jr zambiaan die voetbalt bij de Lusaka Tigers en ervan droomt om in het nationale elftal te komen. Zijn bijnaam is WaWa (lichtvoetige o.i.d) en hij is left-midfielder. Helaas is hij niet van zambiaanse afkomst, waren zijn ouders vermoord en is hij toen dat gebeurde van zijn zusje gescheiden. Daarom is hij genoodzaakt om nu de schoenen te poetsen van andere mensen om elke dag een brood te kunnen kopen. Ondanks deze ellende een heel vriendelijke jongeman, die mij toch op het einde om 100K vroeg. Ik vertelde hem dat ik daar niet aan kon beginnen, maar dat ik wel in Zambia was om goed te doen (wat natuurlijk enkel en alleen was om mijn eigen geweten te sussen. Dat is de keiharde waarheid hier: Mijn (onze) dromen komen uit, they keep on dreaming.

Om de tegenstelling even aan te geven. In mijn vorige hotel was de manager Mr. Imalcando. omdat hij het zo geweldig vond dat ik bijna dokter was en getrouwd nodigde hij mij uit om ter gelegenheid van het aanstaande vertrek van dochterlief naar de UK voor studie mee te gaan uiteten. Dat gebeurde in een 5 sterren hotel. Ik mocht nemen wat ik wilde en werd volgegoten met goddelijke wijnen. Op een gegeven moment begon Imalcando te praten tot de tafel (waar zo'n 16 familieleden zaten en ik zat naast hem aan het hoofd van de tafel, dat is een ereplek). En hij ging iedereen voorstellen aan elkaar, dat is normaal hier. Toen hij bij mij aankwam vertelde hij over mijn voorgeschiedenis en daarbij: "Casper, you are succesfull in life, teach us your secret". Naast het feit dat ik geen secret heb en in a way gewoon geluk heb sta je daar dan voor een hele familie die je aangaapt en verwacht dat je een geweldige les gaat geven. Gelukkig, ik had al 2 wijntjes op, dus daar ging het blaatkanon. Ik zal niet vertellen wat ik allemaal geluld heb maar het eindigde met: "The power of your dreams is beyond imagination, but only with dicipline and morality these dreams will come to life".
Blijkbaar was iedereen tevreden met dit gezwemel want de rest van de avond was erg gezellig, Ik heb Nshima gegeten ( een soort aardappelpuree maar dan van mais) en traditional zambian chicken stew.

Goed zomaar even 2 verhalen om te illustreren hoe de mensen hier leven, waar hun belangen liggen, en hoe ze met een westerling omgaan. Ik geniet hier elke dag maar besef wel dat NL op Wilders en Ajax na lang niet zo slecht is.

Het volgende bericht zal denk ik zijn vanuit Macha waar ik de 9e naar toe zal gaan. Hopelijk dan weer met foto's want hier is dat niet mogelijk.

Kusjes!

  • 06 Augustus 2008 - 11:06

    Monique:

    Ik geniet van je verhalen. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt. Lief van die mensen om je mee uit eten te nemen. Wat zal Jos vinden van je verhaal over AJAX???!!!!
    xxxm

  • 06 Augustus 2008 - 11:24

    Sandra:

    haha, Cas, ik zie het je zo doen, zo'n heel lulverhaal aan tafel, volgens mij ben je geen spat veranderd! Wil je tropengeneeskunde gaan doen? x San

  • 06 Augustus 2008 - 11:34

    JurJaap:

    Al voelt het wat vreemd, toch is een leugen een makkelijke manier om vervelende situaties of gesprekken te vermijden .. maareh ... discipline? Euhm? Wtf? ;)
    J

  • 06 Augustus 2008 - 11:48

    Mo:

    Bro! Ik zeg maar Mo, aangezien je moeder anders wel veel berichten lijkt te sturen ;) wat een geweldige verhalen! Echt super dat het zo goed gaat daar! En heel mooi gezwemel toch wel :)

    Xx Sis ;)

  • 06 Augustus 2008 - 11:54

    Wouter Lock:

    Mooie verhaaltjes Casper!

  • 06 Augustus 2008 - 11:56

    Evelien:

    Casper, wat een super leuke verhalen!!
    Het lijkt wel een soap ;)
    Ik blijf gespannen wachten op de volgende update :)
    Heel veel plezier daar!
    Liefs
    Evelien (studdiebuddy)

  • 06 Augustus 2008 - 15:35

    Nathan En Charday:

    heej man!

    mooie verhalen gast! hoop dat je voor de rest ook goed naar je zin zult hebben! komt vast wel goed.

    groetjes nathan en charday

  • 06 Augustus 2008 - 18:20

    Anne :

    Ha Casper
    Mooie verhalen! Wilde je nog eens bellen om een drankje te doen maar ik zie dat ik te laat bent. Ach dat komt wel als je weer terug bent. En dan ook weer een Wakkere Honden he :) Succes daar

  • 06 Augustus 2008 - 19:53

    Wan:

    Dude

    heb het gepresteerd je hele verhaal uit te lezen! Das meer dan ik kan zeggen van menigeen waarbenjij's heh.

    Maar serieus, klinkt cool, geniet ervan en be well :D

  • 06 Augustus 2008 - 23:11

    Sander:

    hero

  • 07 Augustus 2008 - 09:40

    Alex:

    Was wel heeeeeel glad, dat praatje van jou ;)

    Klinkt een beetje als The Last King of Scotland...haha

    Mazzel

  • 07 Augustus 2008 - 21:47

    Lotte:

    Hey lieverd!

    Leuk geschreven! Gelukkig mag je nu bijna de stinkstad uit en ga je lekker naar het platteland :)

    Heb je al goede ideeen over wat wij daar allemaal kunnen gaan doen? Nu je alle verhalen van anderen hebt gehoord..

    kus

  • 08 Augustus 2008 - 10:21

    Ellie:

    casper, leuk om zo van je te horen, goede reis naar Macha en een goed begin van je verblijf aldaar!

  • 09 Augustus 2008 - 08:51

    Dennis:

    Mooi verhaal weer Casper! Ze luisteren allemaal graag naar de verhalen van de alwetende dokter uit het westen;)

    Gr. Dennis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Dreadlock Holidays

16 Oktober 2008

For a Few Zambi's More..

22 September 2008

A Fistfull of Zambi's

08 September 2008

The Good, The Bad and The Zambian

21 Augustus 2008

Once Upon A Time In Zambia..
Casper

Actief sinds 08 Juni 2008
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 20065

Voorgaande reizen:

31 Juli 2008 - 15 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: