Culture Shock Revisited - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu Culture Shock Revisited - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu

Culture Shock Revisited

Door: Cas

Blijf op de hoogte en volg Casper

02 Augustus 2008 | Zambia, Lusaka

Beste allemaal,

Hier het 1e bericht uit Zambia, Lusaka. De reis is allemaal top gegaan, geen vertraging o.i.d.. Om alvast aan christian Zambia te wennen zat ik tussen een ierse Catholic Priest en een South African Baptist reverant, waarvan alleen de laatste het niet kon laten mij alsnog het lokale bekeer-krantje te geven: Been there, Done that, no thanks.

Maar daar ga ik het nu niet over hebben, want dat is niet zo interessant. Boeiender is de experiences in Zambia. De Zambian experience begint al op het vliegveld: 1 Visum-personeelslid voor de toeristen en 4 (nietsdoenden) voor de VIP. Dat duurde dus even.

Na een taxi te hebben genomen naar Lusaka (waar ik ongetwijfeld ben afgezet maar ik was echt gaar) naar het chachacha backpackers hotel. Tot dan ging alles goed, het was inmiddels 15.00, mooie tijd.
helaas helaas dat hotel was helemaal vol, en ik kan daar pas zondag terecht. De receptioniste was wel zo aardig om de andere hotels te bellen maar nergens was plek.

Maar gelukkig mijn taxi driver (aka the black knight) knew nice place to sleep yes. het werd Lui's Holiday rooms. Voor een waanzinnig bedrag van 150.000K (25 euro) per nacht ( dit is goedkoop) kan ik er blijven, ter vergelijking chachacha is 10 euro per nacht.

Het kon me toen allemaal ff niet schelen en heb dit gedaan de kamer is schamel met enkele kleine kakkerlakken maar het bed ziet er ok uit. Nadat ik de benodigde water en voedsel supplies gehaald had ben ik om 20.00 in slaap gevallen en vandaag om 12.00 wakker geworden, some things never change..!

Vandaag: ik voel me top! Eens even mn deur open doen: surrealistisch genoed staat daar een gigantische shining mercedes!
Die is van de owner of de place, mr. Imalcando. Nadat ik hem vertel dat ik naar Macha ga om daar mijn medical degree te halen zijn we al snel vrienden en beveelt hij een medewerker om direct een stoel voor me in mijn kamer te zetten!
Hij vertelt mij dat zijn dochters er geboren zijn en dat de ene in america medicijnen studeert en de ander (die ook aanwezig is) economics gaat studeren in engeland. Upper class dus!
Als ik hem vertel dat ik ook al 2 jaar getrouwd ben, dat ik toen dat gebeurde 22 was, en dat mijn wife ook medicine studeert was ik een wise man (it is wise to mary young, settle down young, and have children young, you my friend are wise... haha). Gelukkig maar. Dus Lot, de ring doet het goed!

Ik heb met de dochter Musa Imalcando nog even gepraat. Zij vertelt mij waar ik wel en niet moet komen in Lusaka en legt me het onderwijssysteem en gezondheidszorg uit. Toen ze begon te zeuren dat haar ouders het niet goed vinden dat zij jongens ziet en met ze afspreekt en dat daarom haar ouders ouderwets wawren in tegenstelling tot sommige andere ouders van vriendjes van haar realiseerde ik me dat om dit soort zaken als "probleem" te zien een bepaalde economische klasse vereist lijkt te zijn.

Goed Lusaka: Een grote teringzooi. Druk chaotisch. Met het aanspreken op straat valt het mee, maar dat eeuwige gestaar en nakijken. Ik voel me net een lekker wijf in een string op de coolsingel. Echt ongelooflijk. verder doen zambianen eigenlijk niks lijkt het, ze hangen, maken hun auto schoon (overigens benzine is hier 3$/L!) of zitten in op het oog doelloze soort bushokjes waar je ten alle tijden je simkaart kan opladen.

Wat me opvalt, vanuit medisch oogpunt, is dat er hier nogal wat organisaties actief zijn: anti aids van de UN, Hunger Bus van de red cross en verder nogal wat education programs. Je hebt hier zelfs de ADVAP, de Anti Democratic Vote Antipathy Program.

Ik ga zo weer eens de main road betreden, op zoek naar een lokale simkaart met enkele kwacha, morge en overmorgen (feestdag) is alles dicht). Morgen dus naar chachacha, waar ik naast vele backpackers ook bart zal ontmoeten (een andere student). Daar ga ik ook zeker eens een goed koud fris Mosi Biertje proberen! Tot snel! Love you all!

ps: Lot kan jij mij het tel nr van de Visa kaart smsen?

  • 02 Augustus 2008 - 13:39

    IJzert:

    He Dude, zag pas in NL dat ik was vergeten op je Bericht te reageren, excuses! maarre op deze manier dan maar, Heel veel plezier daar! vakantie was echt geweldig, maar daar hebben we t wel over als jij weer terug bent.

    Adois

    Marten

  • 02 Augustus 2008 - 14:46

    De Zware Jongens:

    Heey Cas,

    Fijn dat je een goeie reis hebt gehad, nu kan het avontuur eindelijk echt beginnen. Zo te zien had je daar ook je X-ray nog kunnen laten maken hahaha. We gaan zo op de trein naar Schiphol met de Boswachter.

    Menno vraagt of je al een geit hebt aangereden.

    Geniet ervan, en schrijf erop los, ook in Praag lezen we je verhalen mee!

    Geniet ervan!

    Groetjes,

    Enje en Menno

  • 02 Augustus 2008 - 15:24

    Fred:

    Ha die Cas!

    Haha geweldig verhaal!! :) Goed om te horen dat je heelhuids bent aangekomen, en een beetje de omgeving verkent daarzo. Haha wat dacht je? Gelijk maar effe aan het eerste-en-beste lokale opperhoofd vertelle 'dat ik keurig getrouwd ben hoor'? Haha nou, dat zit wel snor als ze allemaal zo reageren, wise man! :D Wel gezellig dat je Bart al snel tegenkomt, wie weet houdt hij van pokeren ;) Nog geen last gehad van al dat tablet-geslik??

    We kijken alweer uit naar je volgende bericht! Veel plezier daar, en wees voorzichtig!

    Adióss, Fred

  • 02 Augustus 2008 - 15:25

    Fred:

    Ha die Cas!

    Haha geweldig verhaal!! :) Goed om te horen dat je heelhuids bent aangekomen, en een beetje de omgeving verkent daarzo. Haha wat dacht je? Gelijk maar effe aan het eerste-en-beste lokale opperhoofd vertelle 'dat ik keurig getrouwd ben hoor'? Haha nou, dat zit wel snor als ze allemaal zo reageren, wise man! :D Wel gezellig dat je Bart al snel tegenkomt, wie weet houdt hij van pokeren ;) Nog geen last gehad van al dat tablet-geslik??

    We kijken alweer uit naar je volgende bericht! Veel plezier daar, en wees voorzichtig!

    Adióss, Fred

  • 02 Augustus 2008 - 16:00

    Lotte:

    Hey lekkere avonturier!

    Echt goed dat je het naar je zin hebt! En geniet ervan dat jij de komende week ook nog lekker even kan hangen bij bushokjes.. daarna wordt het werken!!:p
    Mis je wel een beetje.. dus ik kijk ernaar uit om 3 oktober in het chachacha hotel te slapen met mijn 'husband' :D

    Kusje
    Lotte

  • 02 Augustus 2008 - 18:59

    Monique:

    Fijn dat je goed bent aangekomen. Zal wel een heel andere wereld zijn daar. Ben trots op je. Jammer dat we je bruiloft gemist hebben! Neem aan dat je later nog een groot feest geeft.
    xxxm

  • 02 Augustus 2008 - 22:04

    Deci:

    Hee Rox!
    Gelukkig ben je goed aangekomen en hoefde je niet als een dolle door te boarden;) in zuid-afrika! Ben benieuwd naar je verhalen en natuurlijk de foto's!

    Liefs!

  • 02 Augustus 2008 - 23:01

    Liora:

    Heej cassie!!

    Leuk geschreven, dat is mooi want er staan nog vele berichten te wachten! Fijn dat de reis zo voorspoedig is verlopen! Ah nog een weekje en dan ga ik je in het continent vergezellen! Have fun!
    Liefs Liora

  • 03 Augustus 2008 - 09:39

    Paulusch:

    Joh Cas,
    Fijn dat je heelhuids aangekomen bent. Maak er een mooie tijd van he! Zo te lezen gaat het ontdekken daar allemaal redelijk vlot. Berichtje leest ook lekker door ;) Ben benieuwd naar je verdere adventures daar.
    Cheers, Paul

  • 03 Augustus 2008 - 10:15

    Charday:

    Heey Cas,

    Mooi dat je goed aangekomen bent! Denk dat dat al een hele geruststelling voor Lotje is :)

    Groetjes ook namens Nathan

  • 03 Augustus 2008 - 10:41

    Suus:

    Heeeeeeeeeee you!

    So das lang geleden, heb je al zolang niet gesproken dat ik het niet eens wist enzo, maar wat kicke! Thnx voor signing me in ;) Hoop dat je gave dingen gaat doen daar, ik ga het zeker lezen allemaal,

    Kus Suus

  • 03 Augustus 2008 - 12:21

    Laura Raats:

    Hé Cas,

    Doe even een bezoekje aan Munda Wanga in Chilanga en doe fred de groeten. hij is nederlands en manager van het park. Je kunt lekker eten bij de Libanees achter Down Town Park en bij Arcades en Manda Hill. In Kabulonga is ook nog een winkelcentrum. Het Lusaka museum is ook wel leuk en voor een typische ervaring kun je naar de Kamwala market in de buurt van Down Town Park, over het spoor. have fun, ik kan niet wachten om terug te gaan.

    xx laura

  • 03 Augustus 2008 - 15:54

    Bert, Cindy En Lars:

    He die Casper,

    Zoals beloofd zouden we jou iets laten horen als er gezinsuitbreiding is:
    Tim is geboren op zondag 3 augustus 2008 om 05.28 uur, weegt 3660 gram en is 52 cm lang en Lars is natuurlijk enorm trots op zijn broertje.

    Lieve groetjes uit Noorbeek van:
    Bert, Cindy, Lars en Tim

  • 03 Augustus 2008 - 19:22

    Hugo:

    Fijn dat je goed bent aangekomen.we houden Lotte bezig.Meer telefoonnr van Visa hebben we niet kunnen vinden- vlgs mij kan je nu gewoon pinnen

    Hugo

  • 04 Augustus 2008 - 09:16

    JurJaap:

    Dag JAPIE! Alles goed zo te zien! Doe rustig aan en succes met de eerste dagen in het ziekenhuis van Macha!
    Heb je al nut van je 8 verschillende DEET gebruiksmiddelen? :p

    We horen van je,
    Groet Jur

  • 04 Augustus 2008 - 20:12

    Mau:

    Ik wist t stiekem wel... dit zijn de soort blogs die ik dus WEL ga lezen! :) btw, my only news: ik heb me kapot gezopen vorig week! (een paar keer zelfs) ;-) gr mau

  • 05 Augustus 2008 - 14:38

    Alex:

    Klinkt allemaal top!

    Geniet ervan,

    Mazzel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Dreadlock Holidays

16 Oktober 2008

For a Few Zambi's More..

22 September 2008

A Fistfull of Zambi's

08 September 2008

The Good, The Bad and The Zambian

21 Augustus 2008

Once Upon A Time In Zambia..
Casper

Actief sinds 08 Juni 2008
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 20072

Voorgaande reizen:

31 Juli 2008 - 15 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: