A Fistfull of Zambi's - Reisverslag uit Macha, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu A Fistfull of Zambi's - Reisverslag uit Macha, Zambia van Casper Rokx - WaarBenJij.nu

A Fistfull of Zambi's

Door: Cas

Blijf op de hoogte en volg Casper

22 September 2008 | Zambia, Macha

Lieve kijkbuiskinderen,

Welkom bij weer een nieuwe aflevering van creatief met kurk "goes Zambia". Gewoon omdat het kan zal ik beginnen met het opdragen van een ode aan het zwarte scrotum.

"Het Zakje"

Den Zwarte man staat als vanouds bekend om de lengte van zijn penis.
Een waar gegeven zoals bij ons 1 en 1, 2 is.

Vele Zam-Vrouwen genieten van 's mans eer.
Een beetje omhoog maar vooral op en neer.

Maar soms zit het even tegen met de pret.
Dan groeien er dingen en verandert het fallus-silhouet.

Wat doet een zambiaan dus, is dan de vraag?
Wachten voor 20 jaar want de progressie is toch traag.

Totdat het zelfs voor een zambiaan genoeg is geweest.
Een bezoekje aan de dokter en het is weer een feest.
Incisietje hier en draintje daar..
Het scrotumpje is weer helemaal gebruiksklaar.

Maar wat zal je dan nu beleven..
De wereld is wreed.
En voordat je het weet,
Is je genitaal door 5 dokters omgeven.

5 dokters bleek nog niet genoeg.
Een biopt moest er komen voor morgenvroeg.

Niemand die het weet en niemand die de man kan helpen.
En ook geen vrouw om het spreekwoordelijke bloeden te stelpen.

En dan die verdomde student,
die je zak mailt naar een ander continent.
Zonder dat deze zambiaan het weet,
Zien vrouwen zijn scrotum weer bij de vleet.

Ondanks dit voordeeltje zal hij het niet halen.
Kanker van de huid, meneer zal wel balen.

Ondanks dit trieste bericht toch eindigen met een lach?
Ik denk hier altijd: weer een foto erbij aan het einde van de dag.


Het was weer een feest van herkenning om al jullie inzendingen te zien. Twijfel twijfel, toch maar een aanvullend onderzoekje, twijfel, twijfel... totdat de meeste van jullie het blijkbaar niet meer hielden en ik meerdere smeekbedes per mail/skype/sms krijg om toch het antwoord te bloggen. Mede omdat Lotte dit keer geen voordeeltje had is het zaakje dus kanker, althans dat is wat wij denken aangezien een biopt er hier 3 maanden over doet om beoordeelt te worden.. Het definitieve antwoord zal zelfs ik hier niet meer meemaken! Uiteraard vervolg ik mijn voorzichtige stappen als new-born herontdekte “freelance” EMC docent in den vreemde met een nieuwe casus aan het einde van deze blog!

Maar eerst het volgende, de zambiaanse cultuur. Ik heb het al enigszins laten doorschemeren in voorgaande posts dat die cultuur soms behoorlijk verschilt van de Nederlandse. Ik zal dit proberen verder te illustreren met enkele wist-je-datjes (altijd leuk!)

Wist je dat...
-De typische zambiaanse man de hele dag op een rieten mat ligt
-Hij dan vindt dat dit een drukke dag is geweest
-De zambiaanse man niet drinkt maar wel lege flessen in de natuur weggooit
-De zambiaanse man niet rookt maar wel peuken uitdrukt
-De zambiaanse man niet aan sex pre-marriage doet maar wel 10 kinderen heeft rondlopen
-Daarom het condoom natuurlijk compleet overbodig is
-De nederlandse man daarom promiscueus is als hij sex heeft zonder trouwen maar geen 10 kinderen
-Ook de vrouwen bij abstinentie zweren
-Daarom de helft van de zwangere vrouwen onder de 20 jaar is
-Zambiaanse vrouw goed is voor WIFE: Washing, Ironing, Fucking, Etc
-Deze dat meestal dan ook gewillig doet
-Mannen zichzelf impotent vinden als ze niet meer kunnen dan 3 keer achter elkaar
-Dit een zeer serieuze klacht is die natuurlijk diepgaande psychologie vereist
-Ik dit probleem moet oplossen in de 5 vragen die ik per patient vertaald krijg
-Ik daarom de super-erectie-placebo-pil heb bedacht
-Dat in feite een vitamine pil is die gewoon heel oranje en heel groot is
-De helft van de zambiaanse mannen naar eigen zeggen vervolgens weer naar behoren functioneert
-Dit enorm kosten-effectief is
-Zambianen 3 keer per dag Nshima eten
-Als een Zambiaan mocht kiezen tussen een hamburger of Nshima, hij Nshima zou kiezen
-Nshima na 7 weken je oren uitkomt
-De Nederlanders hier nu al bekend staan als de zuiplappen
-We dit zijn geworden doordat men heeft gehoord van de broer van de zwager van de vriend van de oom van de man van de zus van de schoonmaakster van mijn huis dat hier maar liefst 2 lege flessen whiskey zijn gevonden
-Macha dus in feite een heel klein dorpje is
-Elke zambiaan mij schijnt te kennen maar ik totaal niemand
-Daarom voor Zambianen hetzelfde opgaat als voor chinezen
-De Zambiaanse popcultuur bestaat uit het invoegen van een goede “kut-i-kut-tek” beat en dit over het hele cassettebandje uit te spreiden
-Je dit het beste kan nadoen door de u's zo min mogelijk uit te spreken
-Ik zeker weet dat iedereen nu een Zambiaanse Beat in zijn eigen huis heeft geproduceerd
-Ook voor de Zambiaanse muziek hetzelfde dus opgaat als voor chinezen
-Zambia zichzelf The Real Africa noemt
-Casper over 2 weekjes met Lot dat Afrika en het avontuur gaat ontdekken
-Casper zichzelf nu al Indiana Jones waant
-Hij daarom tijdens het binnenlopen van patientenzaal de Indiana Jones tune “Tededeteee Tetete!!!” neuriet
-De patienten me dan heel schaapachtig aankijken
-Maar ze me desalniettemin toch me gang laten gaan
-Ik dit beschouw als een goede tegenhanger van de kut-i-kut-tek
-Ik hier wel erg alleen in sta
-Casper dit Africa wel erg waardeert!

Dit is slechts een kleine impressie van de ware aard van de Zambiaanse inboorling. Uiteraard zijn er vele andere memorabele dingen te vermelden over dit volk maar dat zal ik in Nederland uitgebreid aan jullie vertellen bij het showen van de foto's en de daarbij behorende verhalen.
Ik ben hier inmiddels over de helft van mijn coschap; een graadmeter voor mij is het aantal Malarone pillen (1dd1) die ik nog in mijn 2 potjes heb. Het 1e potje is bijna op en aangezien ik 1 week moet doorslikken nadat ik weer ben teruggekeerd ben ik nu officieel over de helft! Het is ongelooflijk hoe snel de tijd toch gaat. Zoals gezegd komt Lotte over 2 weken deze kant op en gaan we naar Chobe National Park te Botswana. Het park staat bekend om zijn olifanten en leeuwen dus verwacht wat foto's van kleine Simba's en Dombo's met bijbehorende geluidseffecten!

Tot slot nog even de casus. Voor de medische studenten, studerende aan het EMC, graag de antwoorden inleveren op Blackboard VOOR woensdag 24 september 13.00 anders heb je de casus niet gehaald. 1 Casus mag je missen mits je de vervangende opdracht naar behoren maakt, maar bij 2 ben je verplicht om het jaar over te doen.

Casus 3

Een 45 jarige vrouw komt op de polikliniek. Omdat op een of andere rare wijze alle vertaal-nurses voor je zijn gevlucht zit je alleen met de patient (die natuurlijk geen Engels spreekt) en heb je alleen haar boekje waar haar voorgeschiedenis in staat. In die voorgeschiedenis staat dat ze 2 jaar geleden is behandeld voor TB en die kuur heeft afgemaakt. Haar laatste HIV test van 2 jaar geleden was negatief. Verder zijn er geen bijzonderheden in haar voorgeschiedenis. Waarschijnlijk door je vragende blik en drukke gebaren wijst ze naar haar rug. Bij het omhoog doen van haar shirt zie je het volgende beeld, vastgelegd op de Casio ultra-turbo youtube-compatible power-cam Exilim. Lichamelijk onderzoek laat behalve de hard aanvoelende zwelling op de rug geen afwijkingen zien, met name geen afwijkingen op neurologisch gebied.
Omdat de Nurses nog steeds niet terug zijn moet je toch wat verzinnen want je hebt nog zeker 15 andere patienten te zien de komende 2 uur. De vraag is: Wat voor aanvullend onderzoek wil je doen? Wat is je waarschijnlijkheidsdiagnose en wil je deze patient direct opnemen?

Onder de goede antwoorden verloot ik een bakje Nshima.

Have fun! Zoals ook al in mijn vorige posts zal ik weer proosten op jullie allemaal maar omwille van mijn reputatie als Nederlander hier doe ik dat nu met enkel een Cola (-Whiskey)!
Ndalumba!











  • 23 September 2008 - 06:53

    Leanne:

    heerlijk...zo'n welkome afleiding jouw verslagjes iedere keer! je kan altijd nog reisverslag-schrijver worden, of gewoon de nieuwe meneer de uil. Ik wil als kinderpsycholoog best meedenken over de inhoud van jouw verhaaltjes aan de kijkbuiskindertjes! Geniet van je reis met Lotte en vooral graag je weer tegenkomen eenmaal back in holland! groetjes Leanne van Goch

  • 23 September 2008 - 08:49

    Lotte:

    Ik ga voor een extra-pulmonale TB! Beleid:punctie + X-thorax.

    En het is fijn dat je leuk kunt rijmen. Dat komt mooi uit wanneer je in december sinterklaas met mij moet vieren!;)

    kus

  • 23 September 2008 - 10:46

    Charday En Nathan:

    Hoi Cas,

    We lezen altijd trouw je berichtjes, zelfs vanuit India!
    Helaas zijn we totaal niet medisch onderbouwd, dus wij denken niet echt mee met een oplossing voor je casus (maar lezen altijd het antwoord in je volgende bericht).

    Alvast veel plezier met Lotte daar en zorg er wel voor dat Lotte straks meer te vertellen heeft dan verhalen over de slaapkamer;)

    Doei doei!

  • 23 September 2008 - 10:56

    Monique (niet Mama):

    Hahaha Cas, jij bent in 1 woord hi-la-risch!!!!!!!!
    Ik stem voor altijd wist-je-datjes!

    Xx

  • 23 September 2008 - 11:37

    Daan:

    Twee,

    aam de casus ga ik me niet wagen,dat laat ik aan de profs over. Weer een mooi stukje kerel! leuke avonturen maak je mee zeg!Mijn Engelandavontuur zit er alweer bijna op. Nu nog 2 dagen terug in Liverpool daar ik vanavond op Anfield Road bevoorrecht ben om een wedstrijd van Liverpool FC bij te wonen. Morgen nog even Liverpool bekijken en donderdag terug naar Londen waar Japie AKA Jurjaap donderdagavond zal arriveren zodat we nog een weekend samen Londen onveilig gaan maken! Zondag ben ik dan weer thuis. Kerel alvast heel erg veel plezier met je meisje! Ik stuur je zsm weer een persoonlijk mailtje! Twee!

  • 23 September 2008 - 17:09

    Ironman:

    Dude!
    van die casus snap ik niets, maar wellicht kun je madame aan wat siliconen helpen..

  • 24 September 2008 - 14:40

    Beaun:

    Yo brothâ, leuk je story te lezen. Ik denk dat het een miliaire TB is. X-thorax dus.
    Het zou ook nog een soort oerlintworm kunnen zijn die zich door de rug naar buiten eet. (je weet maar nooit daar)
    Ben benieuwd!

  • 24 September 2008 - 14:41

    Beaun:

    oja, doe ook maar een x-LWK

  • 24 September 2008 - 17:26

    Paulusch:

    Joh dude,
    Die wist-je-datjes zijn zwaar relaxed :) daar zien we graag meer van terug ;)
    En betreffende de casus: zou het naast TB/abces niet iets van één of andere exotische maligniteit kunnen zijn. Misschien een bottumor? Of zit er orthopedisch het één en ander niet helemaal goed daar? Oftewel zou het zo 1,2,3 niet uit mijn blote kop weten ;).
    Zou zeggen een lab en X-wervelkolom/LWK zoals de collegae hierboven al suggereren :P.
    Keep on the good work!
    Groet, Paulusch

  • 25 September 2008 - 20:09

    Monique:

    Wat een leuk verhaal. Jos en ik hebben besloten dat we met kerst toch maar gedichtjes doen! Moet een makkie voor je zijn.Je vader heeft het reisvirus ook te pakken, volgend jaar gaat hij naar Lapland, hij moet daar vergaderen. Ze konden geen vergaderlocatie vinden in Nederland! Ik weet niet wat die mevr. heeft. Heb ik nog nooit gezien. Fijn dat het nog steeds goed met je gaat. Heel veel plezier met Lotte in Zambia en tot bellens.
    xxxm

  • 28 September 2008 - 08:20

    Mau:

    bah bah bah! moet ik nou weer een jaartje over doen? das namelijk 2 casus niet (op tijd) beantwoord ... nou ja... jaartje erbij kan nog wel! ;-) Maar goed ik lees je blogs wanneer Tony t uitkomt! En das dus nu, lekker met een bak koffie erbij en de zon schijnt! :) Enne je blogs zijn grappig cas, ms kun je andere reizigers een Blog Cursus geven: Leer een leuk, informatief, grappig blog schrijven met alle shit der op en der an! :P Maar nu de casus: Ben verbaasd dat Paul er niet op is gekomen, maar er groeit dus een Alien in haar rug... en strx knapt die als een Furunkel uit elkaar en vliegen er allemaal kleine Gremlins door t lucht! En de Zambianen kijken ff met verbazing rond en gaan vervolgens verder... met hun WIFE spelen op een rieten matje! ;-) Adios Cas!

  • 01 Oktober 2008 - 06:28

    Nklekoki Uut Fryslân:

    Ze heeft verkeerd gelegen denk ik, waardoor haar borstweefsel zich geleidelijk verplaatst naar haar rug. Arthrodese, siliconen, klaar. Hippe rok by the way.

    De nachtzuster is al bijna bij je!

  • 01 Oktober 2008 - 09:42

    JurJaap:

    Tijd voor het volgende verlichtende bericht, wellicht met gedicht, al was het alleen voor het aanzicht verricht.

  • 01 Oktober 2008 - 12:32

    Ellie Dirkse:

    nou Casper, bij deze ben je uitgenodigd voor het Sinterklaasfeest! Pas goed op Lotje en nog een fijne tijd.

  • 04 Oktober 2008 - 20:34

    Wies:

    Ha die Casper, ben bij je ouders. Ik denk dat het TB is inde lumbale wervels.X-foto ? Heeft ze er eigenlijk pijn aan?
    Groetjes Wies

  • 07 Oktober 2008 - 16:11

    Nathan:

    is dit een vrouw, zijn dat tieten? dit voorspelt geen goede toekomst....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Macha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Dreadlock Holidays

16 Oktober 2008

For a Few Zambi's More..

22 September 2008

A Fistfull of Zambi's

08 September 2008

The Good, The Bad and The Zambian

21 Augustus 2008

Once Upon A Time In Zambia..
Casper

Actief sinds 08 Juni 2008
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 20059

Voorgaande reizen:

31 Juli 2008 - 15 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: