Dutch rain - Zambian sun - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Casper Rokx - WaarBenJij.nu Dutch rain - Zambian sun - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Casper Rokx - WaarBenJij.nu

Dutch rain - Zambian sun

Door: Cas

Blijf op de hoogte en volg Casper

21 Juli 2008 | Nederland, Rotterdam

Beste allemaal.

In navolging van alle mensen die me zijn voorgegaan met het sturen van "notification" emails van deze site in mijn eigen mailinbox, heb ik besloten om ook deze site te starten. Ook al weet ik dat voor de meeste van ons (mijzelf incluis) het lezen van een dergelijke pagina ophoudt na de 1e alinea wil ik toch proberen om de aandacht deze en volgende keren langer vast te houden!

De meeste van jullie zullen het inmiddels wel gehoord hebben, maar ik ga in het kader van mijn oudste coschap (de laatste stage voordat je eindelijk echt " mag" ) naar Zambia, om precies te zijn Macha. Dit is een of ander gehucht in het zuiden van Zambia halverwege de hoofdstad (Lusaka) en de Victoria waterfalls. De belangrijkste attractie in Macha is het ziekenhuis (http://www.mmh.macha.org.zm/) want als ik de foto's mag geloven is er verder in de wijde omtrek geen plaggenhut te bekennen.

De belangrijkste reden om dit coschap naar het buiteland te gaan is het avontuur en daarmee het ontvluchten van de gekaderde op vastomlijnde (gadverdamme) leerdoelen. Ik heb gemerkt tijdens de 2 jaar van mijn klinische stage dat de angst voor het maken van fouten bij aankomende artsen het in mijn ogen te vaak wint van de noodzaak om goede medici op te leiden. Dit is jammer want je wordt op deze manier redelijk beschermd opgeleid en langzamerhand gedurende mijn klinische fase bekroop mij het gevoel dat deze manier van opleiden te star is; ik wilde wel eens weten hoe het is om zelfstandiger zaken te beslissen en problemen op te lossen.

Ik geloof dat ik in Macha de kans zal krijgen om deze lacune op te vullen, op zn Rotterdams: ff goed op je bek gaan.
Aangezien ik vanuit de Interne-Infectiologie ga is het idee is dat ik daar de 1e weken de Interne afdelingen zal runnen. Geen sinecure als je bedenkt dat 7 op de 10 personen op zo'n afdeling HIV + is (en daarmee waarschijnlijk ook positief test op nog veel meer microorganismen die je niet zelf wilt hebben). Na enkele weken zal ik daarnaast ook deels HIV en de TB poli op me nemen en het werk afwisselen met de SEH.

Naast het opleuken van de omgeving van Macha door mijn aanwezigheid zal ik ook gaan rondtrekken door Zambia. Aangezien ik pas op 11 augustus moet beginnen heb ik ruim 1 week tevoren de tijd om de hoofdstad eens goed te bekijken. Tijdens mijn verblijf zal ik in de weekenden vrij zijn en ongetwijfeld met mensen die ik daar ontmoet of zelfstandig de omgeving intrekken. Mijn lieftallige vrouwe (ik ben daar voor 15 weken een getrouwd man want anders krijg je de zambianen die nogal gelovig zijn niet aan het verstand dat je samen de nacht wilt doorbrengen) zal op 3 oktober in Lusaka arriveren en ongeveer 2 weken blijven. Na afloop van mijn coschap op 31 oktober ga ik nog 2 weken rondtrekken, waarna ik op 14 november vanuit Lusaka zal terugvliegen naar A’dam.

Tot zover het inleidende praatje. De volgende “ notification” kunnen jullie vanuit Zambia verwachten!

  • 21 Juli 2008 - 08:47

    Tjitze:

    He Casper.
    gaaf man dat je dat gaat doen. Tijd niet gesproken, maar leuk om zo even bijgepraat te worden. ;-)
    Zin om nog een biertje te pakken voordat je weggaat?

    groetjes
    TJ

  • 21 Juli 2008 - 08:58

    Sander:

    Broeder caspus on tour!

  • 21 Juli 2008 - 09:04

    Dennis:

    Mooi stukje Casper!

    Vergeet niet je co-assistenten feedback-boekje mee te nemen naar het ziekenhuis, want het 'leerdoelen afvinken' gaat daar vrolijk verder;)
    Alvast een goeie reis, ik zal je site in de gaten houden de komende tijd!

  • 21 Juli 2008 - 09:20

    Dennis:

    Mooi stukje Casper!

    Vergeet niet je co-assistenten feedback-boekje mee te nemen naar het ziekenhuis, want het 'leerdoelen afvinken' gaat daar vrolijk verder;)
    Alvast een goeie reis, ik zal je site in de gaten houden de komende tijd!

  • 21 Juli 2008 - 10:15

    Mau:

    Cas! Ik ben niet verder gekomen dan de 1e alinea... stond er nog iets in over bier voordat je weggaat? ;-)

  • 21 Juli 2008 - 12:21

    Naftha:

    He Casper,

    Leuk stuk...ik ben verder gekomen dan de 1e alinea hoor! En probeer de volgende stukken ook te lezen...
    Wat een rust voor alle vrouwen (mn Cynthia) als jij daar zit! Laat je de vrouwen daar een beetje met rust, haha!

    Veel plezier en maak er wat van!

    liefs,
    Naftha

  • 21 Juli 2008 - 14:26

    Kruimel:

    Laat dat leerdoelenboekje maar zitten ('boekje'???), neem gewoon je infectieziektenboekje en een camera mee en hopsakee: you're the man...!

    Enjoy! XX

  • 21 Juli 2008 - 16:58

    Lotte:

    En ergens vindt je het ook niet heeeeel erg om een getrouwd man te spelen.. De ring staat je prachtig!;)

    kus

  • 21 Juli 2008 - 23:09

    Jurjaap Dzjurzjen:

    Altijd weer een schep erbovenop heh! Als je maar niet van de victoria waterfalls met je opblaasboot dronken van het palm-bier(of mosi lager) afvaart, al zijn de kalambo falls nog flink wat hoger schijnt. Enne, als je krokodillen ziet in de rivier, niet gaan zwemmen heh! Ze schijnen rond macha te vertoeven!

    Het lijkt me heel erg speciaal om het type mens dat daar leeft te ervaren en ik denk zeker dat een andere kijk op het leven een goed contrast kan bieden voor je toekomstig docterwerk! Kijk je ogen uit en denk bij elke mindere situatie eraan dat je in een andere cultuur bent gestapt, het klinkt makkelijker dan het is ;)

    Maarre, wanneer gaan we bier drinken.

    Jurjaap

  • 22 Juli 2008 - 06:49

    Sandra:

    Hee Cas,
    lang niet gesproken! Leuk om zo af en toe geupdate te worden :)Misschien moet ik ook maar een site bijhouden over alle spannende avonturen die ik beleef in de jungle genaamd 'Schilderswijk' :p! Oudste-co bevalt goed! Ben per dec/jan aangenomen als ANIOS interne in het SFG,dus kom weer gezellig in Rdam wonen! Kom een keer langs als je terug bent! :) Veel plezier! x San

  • 26 Juli 2008 - 10:55

    Martin:

    Hoi Cas, Erg leuk voor je dat de plannen die je me een keer verteld hebt ook daadwerkelijk doorgaan. Uit eigen ervaring kan ik je nu vertellen dat het je leven zoiezo gaat veranderen! Victoria Falls zijn zeker de moeite waard, ga daar ook raften op de Zambezi rivier. Er zitten inderdaad wel een hoop krokodillen daar, je ziet ze overal. Dus zorgen dat je niet omvalt :)
    Maar de grootste uitdaging is de omgang met de locals. Je zal zien hoe Europees we hier zijn ingesteld. Ik ga morgen naar China toe, weer een ander uiteindje, kijken hoe de cultuur daar is!

    veel succes en schrijf af en toe wat op, dan kunnen we meegenieten.

    Martin

  • 30 Juli 2008 - 14:31

    Monique:

    Heel veel plezier en fotografeer ook een paar van die reuze spinnen!

  • 30 Juli 2008 - 20:21

    Rob&Jen:

    Hi Cas,
    pas je een beetje op met al die enge ziektes daar?
    Maak maar veel foto's, kunnen we meegenieten of -griezelen..
    Het ga je goed !!

  • 30 Juli 2008 - 21:57

    Bart DG:

    He Casper

    Ben benieuwd naar je verhalen en griezelfoto's van tropische ziektes. Veel plezier, wordt een mooie ervaring.

    Bart

  • 31 Juli 2008 - 12:09

    StanSimoneMaudRover:

    He Casper
    Veel plezier in Zambia en kijk uit voor de krokodillen!

    Dikke zoen
    Simone, Stan, Maud en Rover

  • 31 Juli 2008 - 12:33

    Bert, Cindy En Lars:

    Ha die Casper,

    Een geweldige reiservaring en stage toegewenst.

    Vele groetjes,
    Bert, Cindy en Lars
    p.s. zodra de baby geboren is, laten wij dit aan jou via deze site weten.

  • 31 Juli 2008 - 12:33

    Bert, Cindy En Lars:

    Ha die Casper,

    Een geweldige reiservaring en stage toegewenst.

    Vele groetjes,
    Bert, Cindy en Lars
    p.s. zodra de baby geboren is, laten wij dit aan jou via deze site weten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Rotterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2008

Dreadlock Holidays

16 Oktober 2008

For a Few Zambi's More..

22 September 2008

A Fistfull of Zambi's

08 September 2008

The Good, The Bad and The Zambian

21 Augustus 2008

Once Upon A Time In Zambia..
Casper

Actief sinds 08 Juni 2008
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 20071

Voorgaande reizen:

31 Juli 2008 - 15 November 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: